Skip to main content

العدادات الذكية
مشروع كهرماء الاستراتيجي للتحول الرقمي

معاً .. لمستقبل أذكى

بالتعاون مع

  • 9 شهور

    مدة تدشين النظام

  • 450+ الف

    عداد كهرباء ذكي

  • 420+ الف

    عداد مياه ذكي

لشبكة نقل كهرباء ومياه عصريّة

أطلقت المؤسسة العامة القطرية للكهرباء والماء "كهرماء" مشروع العدادات الذكية إيماناً منها بأهمية التطوير والتحديث المستمرين للارتقاء بمستوى أعمال المؤسسة، وذلك بما يليق بالمكانة الرائدة لدولة قطر على مستوى المنطقة والعالم على صعيد البنية التحتية، وفي سياق توجه الدولة نحو المدن الذكيّة..

كانت الإدارة العليا في "كهرماء" مدركة منذ اللحظة الأولى للأهمية الاستراتيجية لهذا المشروع، وسخّرت لإنجاحه أفضل الخبرات والكفاءات التي تزخر بها المؤسسة، وكان المهندس القطريّ وما زال في قلب عمليات التخطيط والتنفيذ على امتداد مراحل العمل، إيماناً بالأهمية الحاسمة لانخراط الكفاءات الوطنيّة في مثل هذه المشاريع..

يهدف مشروع العدادات الذكية إلى توفير البنية التحتية من خلال تطبيق نظام سيمنز والأجهزة والبرمجيات المتطورة الكفيلة بنشر منظومة متكاملة للعدادات الذكية على امتداد دولة قطر، بما يكفل اتصال العدادات الرقمية الحديثة التي تعمل على قياس استهلاك الطاقة الكهربائية بالنظام المركزي للرصد والقراءة عن بعد عن طريق شبكة لاسلكية، وذلك بالتعاون مع مزودين خدمة الاتصالات في الدولة شركة فودافون قطر وشركة أوريدو

يحتل التحول الرقمي مكانة محورية في استراتيجية كهرماء بعيدة المدى، ولطالما اعتبرت خدماتنا الإلكترونية من بين الأفضل من نوعها في المنطقة

سعادة المهندس عيسى بن هلال الكواري

كفاءة تشغيلية عالية وتكامل الأنظمة

سير الأعمال ومراحل المشروع

يضمّ مشروع منظومة العدادات الذكية أكثر من 12 مشروعاً فرعيّاً، ويشمل تركيب عدادات رقميّة متطورة لكافة المشتركين في دولة قطر عوض العدادات التقليدية، وتبلغ التكلفة الإجمالية لمشروع نظام العدادات سيمنز 30 مليون ريال قطري. في المرحلة الأولى من مراحل المشروع شملت الشبكة تركيب 200 ألف عداد ذكي وتوصيله بالنظام، ما يمثل حوالي 44% من إجمالي العدادات الذكية، كما تبلغ التكلفة الإجمالية لمشروع البنية التحتية لاتصال العدادات الذكية 19 مليون ريال قطري، وتهدف الخطة الاستراتيجية لاستكمال تركيب واستبدال عدادات الكهرباء لتصل الى حوالي 500ألف عداد كهرباء ذكي مع نهاية الربع الثاني من 2024، وسيتم إنجاز كامل المشروع بشكل للكهرباء والمياه بنهاية عام 2024. كما تضمّ المشاريع المنضوية تحت مشروع العدادات الذكية مشاريع لتوريد العدادات وبرمجتها وتراخيصها ومشاريع أخرى متعلقة بالاختبار والمنظومة، إلى جانب الموارد البشرية اللازمة لإدارة مركز العمليات، ، وانظمة تحكم ومراقبة عالية المستوى، لتشغيل المنظومة بشكل متكامل.

الاستدامة وتوفير استهلاك الطاقة

يساهم اعتماد هذا النظام المؤتمت بالكامل في توفير استهلاك الطاقة من خلال الاستفادة من المعلومات الضخمة المتوفرة لكهرماء، والتي ستمكنها من التعرف على أنماط الاستهلاك في الدولة بدقة،واستخدام هذه المعلومات القيّمة في التخطيط والإدارة بشكل أكثر فعالية من قبل، مما سيؤدي بدوره إلى خفض الانبعاثات الكربونية وحماية البيئة، فتمثل العدادات الذكية بذلك خطوة هامة نحو تحقيق أهداف الاستدامة. وإلى جانب ذلك، سيؤدي خفض التكاليف التشغيلية المتعلقة بقراءة العدادات إلى تحقيق الوفورات وتقليل الأثر البيئي من خلال اختصار عمليات النقل المرتبطة بقراءة العدادات التقليدية. إنّ بناء شبكة كهربائية أكثر ذكاءً يوفر لنا الكثير من المعلومات الهامة والدقيقة حول معدلات الاستهلاك وأوقاتها وأنماطها، مما يمكن المؤسسة من التخطيط بشكل أكثر فعالية لعمليات الإنتاج والتوريد، وبذلك توفير الطاقة والتقليل من الانبعاثات المرتبطة بإنتاجها، والتي تؤدي بدورها إلى تحقيق الاستدامة البيئية والتشغيلية وإلى جانب ذلك، فإنّ الشبكة الذكية أكثر قدرة على دمج موارد الطاقة النظيفة بفعالية، إذ أنّ مصادر الطاقة البديلة بالعموم ذات أنماط إنتاج متغيرة من فترة إلى أخرى، وتساعد الشبكة الذكية من خلال قدراتها التشغيلية العالية في إدماجها واستغلالها بنجاح.



كما يتيح المشروع الاستفادة من التقنيات الحديثة لترشيد الاستهلاك من خلال تمكين المشتركين من مراقبة استهلاكهم، وذلك بما يدعم أهداف البرنامج الوطني للترشيد وكفاءة الطاقة "ترشيد". كما سيساعد النظام الحديث في تحديد المخالفات والأعطال ومعالجتها بالسرعة القصوى

خدمة الدفع المسبق

خدمة الدفع المسبق هو حل شامل يقدم كل شيء بدءًا من الاتصال بعداد الكهرباء الذكي، مراقبة الاستهلاك، شحن الرصيد ، وجميع هذه الخيارات متاحة عبر الموقع الإلكتروني KM.qa و تطبيق الدفع بواسطة الهاتف المحمول كحزمة شاملة .

حيث تتيح هذه الخدمة للعملاء سهولة الوصول إلى حساباتهم عبر تطبيق الهاتف المحمول أو صفحة الويب ومنحهم السيطرة الكاملة على إدارة ميزانية الطاقة بالعداد وذلك من خلال الدفع او المبلغ المراد تحديده وكذلك برمجة الشحن لتجنب الانقطاع في حال استنفاذ الرصيد

للاطلاع على الخدمة اضغط هنا

الأسئلة الأكثر شيوعا

>

Smart Meters
Kahramaa’s Strategic Project for Digital Transformation

Together ... For a Smarter Future

cooperation with

  • 9 Months

    Launch Period

  • 450+ thousand

    Smart Electric Meter

  • 420+ thousand

    Smart Water Meter

For a Modern, Smart Electricity Grid

Qatar General Electricity and Water Corporation (KAHRAMAA) has launched the Smart Meters project in the conviction that continued development and modernization are essential for scaling up the Corporation’s work. These efforts aim at consolidating Qatar’s status as a pioneer in infrastructure development on both the regional and international levels, and in line with Qatar’s move towards smart cities.

Kahramaa’s senior management realized from the very beginning the strategic importance of this project, and thus they mobilized the best technical and scientific skills to ensure its success. The Qatari engineer has been at the heart of the planning and execution processes throughout the different phases of the project, as Kahramaa firmly believes that national competencies play a vital role in the favorable outcome of projects of such magnitude.

The project entails delivering a state-of-the-art infrastructure incorporating Siemens system and all advanced devices and software needed for the successful deployment of an integrated smart meters system across Qatar. Smart meters will record the consumption of electric energy and communicate this information to the central system, which enables remote and wireless monitoring and reading, in collaboration with Vodafone Qatar.

Digital Transformation occupies a central place in Kahramaa’s long-term strategy. We are proud that our electrical services have always been regarded among the best in the region

H.E. Eng. Essa bin Hilal Al-Kuwari

High Operational Efficiency and Integrated Systems

Work Progress and Project’s Phases

Smart meters project includes more than 12 sub-projects and comprises replacing the old meters with advanced digital meters for all customers in the State of Qatar. The total cost of the Siemens metering system is 30 million Qatari riyals. The first phase covers installing 200,000 smart meters and their relative connection to the system, amounting for 44% of the total smart meters to be installed. The total cost of the smart meters connection infrastructure project is 19 million Qatari riyals.

The strategic plan aims at completing the installation of nearly 450 thousand meters by the first quarter of 2023, and the entire project is planned to be completed by the end of 2023 for electricity meters, and by the end of 2024 for water meters. Projects under the smart meters project also include projects for the supply, programming, and licensing of meters along with other projects related to testing, systems, and human resources to manage the operations center, control system, monitoring, and other facilities.

Sustainability and Energy Saving

The adoption of this fully automated system strongly contributes to saving energy consumption by utilizing the huge information available to Kahramaa, which will enable the Corporation to accurately identify consumption patterns in the country and use this valuable information for better planning and management. This, in turn, will reduce carbon emissions, thus protecting the environment. As a result, Smart Meters project represents a crucial step towards achieving sustainability goals. In addition, reducing operational costs of manual meter reading will result in reduced environmental impact, as associated transportation will no longer be needed.

Building a smarter grid makes accurate information about consumption rates, times, and patterns, available to Kahramaa, enabling it to plan more effectively for production and supply operations, thus saving energy and reducing emissions associated with production, which in turn leads to achieving environmental and operational sustainability.

In addition, a smart grid is more capable of integrating clean energy resources effectively, as alternative energy sources in general have variable production patterns, and the smart grid, through high operational capabilities and flexibility, helps with the successful integration of clean energy sources in the network.

The project also enables utilization of modern technologies to rationalize consumption by enabling customers to take control and monitor their consumption, supporting efforts of the National Program for Conservation and Energy Efficiency (Tarsheed). The modern system will also help in identifying violations and malfunctions and addressing them quickly and effectively.

Prepaid Service

Prepaid Service is an all-round solution offering various services, linking customers to smart meter to enable them to monitor their consumption and recharge their balance to make sure they are never late for paying their due bills. This amazing all-in-one package will be available via the Kahramaa Prepay App that is specifically designed for customers to take control and get deep insight on their consumption patterns.

Learn more

FAQ

Quick Access
Quick Access
Our use of Cookies
We understand that your online privacy is very important, and we want to put you in control of your data.
You have the option to decline cookies that we automatically place on your browser; however, allowing Kahramaa and our trusted partners to use cookies or similar technologies will give you a truly remarkable browsing experience and help us improve our content and communication with you.
We will not set optional cookies unless you enable them, and you can change your cookie preferences at any time by using the tool. For more information, please read our Privacy policy.